آموزش کامل پنچرگیری لاستیک خودرو
چگونه خودمان لاستیک ماشین را پنچرگیری کنیم؟
افرادی که بهصورت همیشگی از اتومبیلشان استفاده میکنند و شغلشان به آن وابسته است، با مشکلاتی مانند خرابی خودرو بیشتر از دیگران مواجه میشوند. یکی از رایجترین مشکلاتی که ممکن است در این حوزه پیش بیاید، پنچر شدن اتومبیل است. شاید فکر کنید با قراردادن زاپاس این مشکل بهراحتی حل میشود؛ اما ممکن است در شرایطی قرار بگیرید که به زاپاس دسترسی نداشته باشید. پس منطقی است که خودتان را به ابزارهایی مجهز کنید که برای انجام پنچرگیری کاربردیاند.
چگونه بفهمیم لاستیک پنچر شده؟
پیش از آن بگذارید از این حرف بزنیم که چگونه باید بفهمیم لاستیک اتومبیل سوراخ شده است. در یک خیابان آسفالته اگر فرمان اتومبیل شروع به تکان خوردن کند یا صدای کوبیدن بلندی را بشنوید که همزمان با چرخش چرخهای اتومبیل باشد، لاستیک پنچر شده است. در سرعتهای پایین هم صدایی شبیه تپش خواهید شنید، در هر شرایطی اولین کاری که باید انجام دهید خارجشدن از مسیر اصلی و ایستادن در یک جای امن است تا آسیب بیشتری به لاستیک یا وسیله نقلیه وارد نشود.
چندان روی لوازم یدکی حساب نکنید
هر اتومبیلی یک لاستیک زاپاس دارد که ممکن است پس از استفاده از آن، وقت نکرده باشید آن را جایگزین یک زاپاس جدید کرده باشید. از طرف دیگر ممکن است همزمان بیشتر از یک لاستیک دچار مشکل شود و اتومبیلهای امروزی فضای این را ندارند که بخواهید زاپاسهای بیشتری حمل کنید. در ضمن ممکن است جایی باشید که به کسی دسترسی نداشته باشید یا زمانِ منتظر ماندن برای رسیدن امدادخودرو کافی نباشد. بنابراین بهتر است خودتان دستبهکار شوید و وسایلی را تهیه کنید که بتوانید به کمک آنها، لاستیک را پنچرگیری کنید.
تجهیزاتی که برای پنچرگیری نیاز دارید
اگر بخواهیم در مجموع نگاه کنیم، هزینهی داشتن وسایل پنچرگیری کمتر از تماس گرفتن با یدککش است و این لوازم فضای اندکی را اشغال میکنند. در نتیجه بهتر است هرچه سریعتر ابزارهای ضروری را برای اتومبیلتان تهیه کنید. انواع کیت پنچرگیری لاستیک در بازار وجود دارند و میتوانید بهترین گزینه را برای خودتان بخرید یا این وسایل را جداگانه تهیه کنید و برای خودتان یک پک کامل بسازید.
در کنار تهیهی وسایل پنچرگیری مانند آچارهای مخصوص، چسب و … به یک کمپرسور باد نیاز دارید تا پس از انجام پنچرگیری، باد لاستیک را مجددا تنظیم کنید. این وسیله ممکن است در مواقعی که باد لاستیکها تنظیم نیست هم به کارتان بیاید. داشتن یک فشارسنج باکیفیت هم برای بررسی فشار لاستیکها بهصورت ماهانه لازم است. به کمک تنظیم این مسئله میتوانید مصرف سوخت، هندلینگ و عملکرد اتومبیلتان را بهبود ببخشید.
جلوی بروز مشکل را بگیرید
پیشگیری همهجا بهتر از درمان است. شاید بگویید پنچر شدن اتومبیل حادثهای است که ممکن است بهخاطر فرورفتن یک شی سرگردان در لاستیک اتفاق بیفتد؛ اما بازهم مراقبتهایی وجود دارند که میتوانند تعداد دفعات این رخداد را کم کنند. اولین کاری که باید انجام دهید این است که لاستیکهایتان را به طور منظم بررسی کنید و پیش از آنکه آجهای لاستیک بهکلی از بین بروند، آنها را تعویض کنید.
حداکثر عمر یک جفت لاستیک، حتی باکیفیتترین محصولات موجود در بازار، شش سال است. اگر نمیدانید چند سال از عمر لاستیکها گذشته است، شماره شناسایی آن را در دیوارهی جانبی پیدا کنید. این شماره با DOT شروع میشود و در ادامه ۱۱ رقم آمده است. ۴ رقم پایانی از این یازده رقم، نشاندهندهی تاریخ تولید آن هستند. دو رقم اول این را نشان میدهد که لاستیک در چندمین هفته از ۵۲ هفتهی سال تولید شده است و دو رقم آخر سال تولید آن است. در ضمن اگر هر نوع علائم ترکخوردگی یا پارگی روی لاستیک وجود دارد یا ساییدگیای میبینید که فلز از آن نمایان شده، بدون توجه به زمان باید لاستیک را تعویض کنید.
مراحل پنچرگیری اتومبیل
تا اینجا دربارهی حفظ سلامت لاستیک، جلوگیری از پنچر شدن آن و وسایل موردنیاز در اتومبیل صحبت کردیم. در ادامه بهصورت قدمبهقدم به شما خواهیم گفت در صورت پنچر شدن اتومبیل، چه اقداماتی انجام دهید.
قدم اول: نقطه پنچرشده را پیدا کنید
هنگامی که کنار زدید و در جای امنی قرار گرفتید، از ماشین خارج شوید و لاستیک پنچرشده را پیدا کنید. سعی کنید بفهمید از کجا سوراخ شده است. ممکن است یک جسم خارجی در داخل چرخ باشد و بتوانید آن را بهراحتی ببینید. گاهی هم لازم است کمی چرخ را جابهجا کنید تا بفهمید چه اتفاقی افتاده است. اگر میخ یا پیچ در آج لاستیک باشد، یکی از راهها استفاده از محصولی به نام fix-a-flat است. اما اگر این محصول در دسترس نباشد یا جای سوراخ بهراحتی دیده نشود، باید چرخ را بردارید.
قدم دوم: برداشتن چرخ
اولین کاری که باید در این مرحله انجام دهید این است که زاپاس را بردارید و زیر اتومبیل، جلوی لاستیک جلو یا پشت لاستیک عقب قرار دهید. بهاینترتیب اگر ماشین از روی جک بیفتد، روی زاپاس میافتد و احتمال آسیب به خودتان یا خودرو کمتر خواهد شد. پس از این مرحله باید پیچهای روی چرخ را شل کنید. به یاد داشته باشید باید پیچها را به سمت چپ بپیچید. در مرحلهی بعد باید جک اتومبیل را پیدا کرده و زیر چرخ بگذارید. زمانی که چرخ از زمین جدا شد، مهره را کاملا باز کنید و آنها را در جای امنی بگذارید. چرخ را به سمت خودتان بکشید، مراقب باشید چرخ ممکن است سنگین باشد و به شما آسیب بزند.
قدم سوم: مکان سوراخشده را ارزیابی کنید
پس از برداشتن چرخ باید آن را ارزیابی کنید و نشتی هوا را پیدا کنید. شیء خارجی معمولا دیده میشود؛ اما اگر پیدایش نکردید، به صدای نشتی خوب گوش کنید. پس از آن میتوانید آب و کف درست کنید، روی لاستیک را بپوشانید و حبابها را پیدا کنید. پس از پیداکردن محل پنچری میتوانید از اسپری پنچرگیری استفاده و مشکل را برطرف کنید. اما اگر سوراخ بزرگ است یا شیء خارجی وجود دارد، باید از ابزارهای مختلف برای حل مشکل استفاده کنید.
قدم چهارم: برداشتن عوامل خارجی
اگر جسم خارجی در لاستیک شما وجود دارد باید آن را دربیاورید و مناطق اطراف آن را بهخوبی تمیز کنید. استفاده از انبر برای این کار بهترین گزینه است. همهجا را بهدقت نگاه کنید تا مطمئن شوید هیچچیز اضافهای باقی نمانده است.
قدم پنجم: مکان سوراخشده روی لاستیک را بزرگ کنید
اگر سوراخی که در لاستیک وجود دارد اندازه ته مداد است لازم نیست کار اضافهای انجام دهید؛ اما در غیر این صورت، از وسایل موجود مانند گیره استفاده کنید تا سوراخ بهاندازه ته مداد بزرگ شود و بتوانید از مواد پنچرگیری استفاده کنید.
قدم ششم: ماده پنچرگیری را در محل قرار دهید
ماده پنچرگیری را روی مکان سوراخشده بگذارید و به کمک ابزاری که در کیت دارید، آن را بهخوبی در آنجا فیکس کنید. بهتر است از ماده روانکننده استفاده کنید تا ماده پنچرگیری کاملا در داخل مکان مورد نظر جا بگیرد و عاج را بپوشاند. سپس ابزار را خارج کنید و مطمئن شوید مکان سوراخشده کاملا با مواد پر شده است. اضافههای ماده پنچرگیری را کوتاه و خوب بررسی کنید که اضافاتی وجود نداشته باشد. درصورتیکه چند سوراخ ایجاد شده و مجبور شدهاید همه را بپوشانید، بهتر است در اولین فرصت به یک مرکز تخصصی مراجعه کنید تا از امنیت لاستیک مطمئن شوید. فشار هوای لاستیک را بررسی کنید، درصورتیکه مناسب بود میتوانید لاستیک را بهجای خود برگردانید. بهخاطر داشته باشید پس از چند کیلومتر این موضوع را مجددا بررسی کنید.
قدم هفتم: لاستیک را سر جای خود بگذارید
از کمپرسور هوا استفاده کنید تا لاستیک را مجددا باد کنید. در اینجا باید فشار مجاز را بدانید تا لاستیک را به حالت استاندارد برگردانید. پس از باد کردن چرخ را برداشته و سر جای خود بگذارید. با دست مهرهها را بپیچانید تا لاستیک سر جای خود قرار بگیرد. سپس جک را خارج کنید و اتومبیل را به وضعیت اولیه برگردانید. در این مرحله به کمک آچار، مهرهها را تا حد ممکن سفت کنید. بهتر است یکی دو روز بعد هم نگاهی بیندازید و مطمئن شوید چرخ سر جای خود کاملا محکم است. تمام ابزارها، جک و آچار را جمع کنید و سر جای خود برگردانید.
جمعبندی
پنچر شدن اتومبیل مشکل رایجی است که ممکن است برای هرکسی پیش بیاید و میتواند ساعتها شما را معطل کند اما اگر دانش کافی برای انجام این کار داشته باشید و یک کیت مناسب پنچرگیری در اتومبیلتان قرار دهید، میتوانید با صرف حداقل زمان و هزینه این مشکل را به طور کامل برطرف کرده یا شرایط را تا حدی بهبود ببخشید که زمان مراجعه به یک مرکز تخصصی را داشته باشید. کافی است مراحلی که در بالا گفته شد را دنبال کنید تا اگر ماشینتان پنچر شد، بدون نگرانی مشکل را حل کنید.